Natuurkunde Olympiade Junior

[2024-06-10] Bram Schoots wint Natuurkunde Olympiade Junior 2024

Alle finalisten van de NOJ 2024

Finalisten zijn bezig met de practicumtoets over de natuurkunde van het breken van crackers.

Het was weer een spannende dag voor de finalisten van de Natuurkunde Olympiade Junior 2024 die op maandag 10 juni aan de Universiteit Utrecht heeft plaats gevonden. Het waren de 24 beste leerlingen geselecteerd in twee voorrondes uit de 2100 leerlingen van klas 2 en 3 van het HAVO en VWO. Vanuit het hele land reisden de finalisten naar de Universiteit Utrecht voor een wedstrijd vol uitdagende natuurkundeopgaven. Voorafgaand hadden de finalisten een filmpje gemaakt waarin ze zelf de uitleg geven van het antwoord op een vraag uit een eerdere ronde van deze Olympiade.

Op de dag van de finale moesten de leerlingen nog een laatste toets doen: een practicumtoets. De practicumtoets ging dit jaar over de natuurkunde schuilt gaat achter het breken van crackers. Is het de impuls of de energie van een vallend kogeltje die de doorslag geeft of een cracker breekt of niet? En, kun je van een elastiek je eigen krachtmeter maken om te bepalen bij welke kracht een cracker breekt?

Na de toets was er eerst een workshop over de plasticsoep in de oceanen. De workshop werd verzorgd door Anna van Herwijnen en Margo van Assenbergh, beiden bachelorstudenten bij het IMAU. Daarna was er een lezingen van dr. Dries van Oosten waar hij de vraag naging wat komeetinslagen gemeen hebben met het maken van de computer chips.

dr. Dries van Oosten legt uit en berekent wat de impact is van een meteoriet en laser pulsen.

De finale van de Natuurkunde Olympiade Junior 2024 is gewonnen door Bram Schoots van Erasmiaans Gymnasium, met een zeer goede score voor de practicumtoets en een uitstekend en leerzaam filmpje.

Voor de eerste prijs ontving Bram een tegoedbon van 100 euro en een oorkonde. Op de tweede plaats belandde Max Li van het Augustinianum en de derde plaats ging naar Eda Findik van het Lyceum Kralingen. Alle finalisten kregen ter herinnering als cadeau een T-shirt mee van de Universiteit Utrecht.

Ronde 1 en ronde 2

Voorafgaand aan de finale hebben de eerste ronde (januari) en tweede ronde (maart) plaatsgevonden. Aan de eerste ronde deden ruim 2100 leerlingen mee. De eerste ronde is een meerkeuze toets die leerlingen op school maken. De beste jongen en het beste meisje van elke school gingen door naar de tweede ronde, aangevuld met de leerlingen met landelijk de hoogste scores.

Eind maart reisden de deelnemers voor de tweede ronde van de NOJ vanuit het hele land af naar een host-locatie om daar de toets te kunnen doen. Het waren in totaal 139 leerlingen die verdeeld waren op een van deze acht locaties: Hogeschool Utrecht, NHL Stenden Leeuwarden, Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Leiden, en Technische Universiteit Delft.

Daar aangekomen moesten de leerlingen meteen de toets doen. Deze bestond uit 19 open vragen. Op dit meer stressvolle onderdeel volgde op alle locaties een dagprogramma om zo beter kennis te maken met de host-locatie. Er was o.a. een natuurkundeshow te zien, rondleidingen door natuurkunde labs te beleven, er werden proefjes uitgevoerd of ijsjes met stikstof gemaakt. De dag sloot af met een frisborrel.

Wil je ook meedoen aan de NOJ? Houd dan deze website in de gaten, en vraag je natuurkunde/scheikunde docent om je klas in te schrijven voor volgend jaar!

De Natuurkunde Olympiade Junior wordt georganiseerd door het Departement Natuurkunde en het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.