Natuurkunde Olympiade Junior

[2023-04-03] Ronde 2 van de NOJ is afgerond

In eind maart zijn 124 leerlingen vanuit het hele land afgereisd naar een tweede ronde locatie. Daar aangekomen kregen ze vaak meteen de toets voorschoteld. De toets bestond uit 19 open vragen, zoals de vraag hieronder. Na dit stresvolle onderdeel van het programma kregen de leerlingen de kans om beter kennis te maken met natuurkunde op hun host-locatie. Hosts waren dit jaar: Hogeschool Rotterdam, Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Leiden, en Technische Universiteit Delft.

Helaas was er één vraag niet helemaal duidelijk gesteld en heeft de jury besloten deze in het geheel niet mee te tellen voor de eindscore. (Voor de kenners: in de vraag over welke richting de wind op gaat stond niet vermeld dat het om de wind in Nederland ging, en niet op bijvoorbeeld een andere plek die op de kaart te zien was, of als geheel.) Voor de overgebleven vragen waren 2 tot 4 punten per vraag te verdienen. De beste score is deze ronde behaald door een leerling uit Rotterdam, zij wist maarliefst 36 van de maximaal 44 punten te scoren.

De 27 leerlingen met een score van 26 punten of meer worden uitgenodigd voor de finale! De finale zal plaatsvinden op donderdag 15 juni op de Universiteit Utrecht.